lørdag 25. mai 2013

Inspirerende Helga Isager!



 I dag måtte jeg bare kjøpe Helga Isagers bok "Finstrickat".
 Det er jo først og fremst strikking som ligger hjertet nærmest selv om det har blitt en del hekling i det siste. Jeg har flere av oppskriftene fra før, men boka er så vakker at jeg bare måtte ha den. Nydelige bilder og forbedringer i oppskriftene.
Jeg er veldig glad i et av mønstrene og har strikket to jakker til meg selv
(som jeg bruker mye og det er ikke en selvfølge når jeg strikker til meg selv.)
Jeg har også begynt på genser nr. 4 til lillegutt...Det høres jo litt mye ut, men jeg strikket to gensere før vi fikk ham og begge var for store så da måtte jeg jo strikke noe som passet. Formen på barnegenseren er veldig fin og mamma synes selvfølgelig at gullet ser helt nydelig ut i favorittgenseren!
Det er også gøy å kombinere ulikt garn i dette mønsteret. Jakka skal egentlig være på vrangsiden, men jeg er mest glad i effekten på rettsiden...
Damejakka heter "Honey" og barnegenseren heter "Poppy"!
(Barnegenseren er dessverre ikke med i boka.)


 Sommerjakke i bomull og mohair(Isager).
Høstjakke i Tvinni og mohair(Isager).




 Barnegenser i Alpaca 1 og Alpaca 2 (Isager).

Sommergenser i bomull og mohair(Isager).

Vintergenser i Alpaca (Drops).






 Det siste prosjektet er en florlett sommergenser til lillegutt i mohair, bomull og lin fra Isager. 
Den blir ganske "sommerlekker" tror jeg.

Har du strikket noe av Helga Isager?
Hyggelig at du er innom bloggen min.
Skriv gjerne en kommentar!

4 kommentarer:

  1. Åhh for noen nydelige jakker! Du er flink til å sette sammen farger og garn. Den hulkrusgenseren har jeg på strikkelisten til storebror, men bare sett for meg i regnbuefarger. Likte virkelig godt den du hadde strikket i blå og naturfarger på første bildet. Kanskje jeg må revurdere fargene mine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marion. Jeg har sett den i regnbuefarger også, veldig tøff! Bruker du f.eks Kauni regnbuegarn så blir det ikke så mange tråder å feste..., men jeg synes ikke det er så galt. Jeg klippet ikke tråden for hver omgang, men det blir litt flokete strikketøy med mange nøster. Det er i alle fall en genial måte å brukt opp litt fint restegarn :)

      Slett
  2. Finstickat er virkelig strikkeboken over alle strikkebøker! Kunne strikket alle modellene der, NYDELIGE! Jeg holder på med Honey nå, i NZ lammeull og KidMohair. Tror nok jeg går for rettsiden ut jeg også ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og bare boka i seg selv er så vakker:) . Jeg er veldig fornøyd med Honey-jakka i mohair og tynn bomull. Det ble en morsom kontrast og en god sommerjakke:). Mye i bruk! Lykke til og håper du blir strålende fornøyd med jakka!

      Slett